Skikens historie og om oppfinneren Otto Eder

Photo of Otto Eder by Werner GattermayerOtto Eder hadde et ønske om utvikle et helårs sportsprodukt som tok det beste fra rulleski og langrenn. Med Skikes klarte han dette, og fra den første modellen så dagens lys i 2000, begynte den lange reisen med å popularisere oppfinnelsen hans.

Østerrikeren Otto Eder hadde i lengre tid lekt med tanken om å utvikle et produkt som hadde bredere bruksområde enn det langrenn- og rulleski kunne tilby. Mens langrennski kun kan brukes om vinteren, er rulleski begrenset til en vedlikeholdt vei. Han ønsket noe som kunne brukes hele året, på flere typer underlag. Med utdannelse innen keramikk og mekanikk begynte han å jobbe med de første skissene.

Påsken 1997 slo det ham - større hjul, som var luftfylte. På prototypen satte Eder på to hjul med 150 milimeters diameter. Et hjul foran, og et bak. Han ønsket også muligheten til å bremse, noe som ikke finnes på vanlige rulleski. Fra sykkelen tok han bremsekloss-funksjonen, man kunne lene leggen sin bakover og en kloss ville presses mot hjulet og redusere farten. Dermed hadde han navnet klart, en kombinasjon mellom de engelske ordene for skøyting og sykkel - skate og bike, Skike.

Han brukte de neste tre årene på utvikling, og ved tusenårsskiftet var den første prototypen klar. Den hadde en flat ramme i bunn, hvor man kunne plassere foten, og remmer sørget for at man var festet godt til skiken. Det var ikke noe integrert sko, noe som var nyttig hvis man endte opp i et ufremkommelig terreng. Man kunne bare hekte av seg skikene, og ta beina fatt. 

Tidlige rulleskiPå mange måter lignet prototypen på de første rulleskiene som ble introdusert på 1930-tallet. Disse hadde i likhet med skikene store hjul, og kunne kjøres på forskjellig type underlag. Men de hadde ingen bremsefunksjon, og utviklet seg videre til den type rulleski vi er vant til å se i dag. 

Til å komme seg framover brukes skikene i kombinasjon med staver, akkurat som på rulleski. Bevegelsene man bruker tilsvarer i stor grad skøyteteknikken som brukes i langrenn, mens den klassiske diagonalgangen kun er tilgjengelig på noen av de nyere modellene.

Det tok ennå noen år før han fikk anerkjennelse for produktene sine, men skikene hans solgte godt i Østerrike, Tyskland, Polen, og Russland, og det tok ikke lange tiden før andre produsenter så sitt snitt til å utvikle sine egne modeller. Aktiviteten går i dag under navnet Nordic Cross Skating.

I 2015 ønsket Eder å teste skikene skikkelig, og satte ut på en 600 kilometers tur fra hjemstedet sitt i Arnreit til øya Krk i det nordlige Adriaterhavet. Med en 10 kilos sekk på ryggen og egenutviklet innretning for GPS-utstyr, gikk reisen opp bakker, ned daler, gjennom skog og bratte fjellpassasjer. Fra seks om morgenen til sent på natta forserte han ugjestmilde områder i Alpene. Det gikk ikke helt smertefritt, og han befant seg ofte langt vekk fra sivilisasjonen. Han måtte presse seg gjennom piggtråd enkelte utilgjengelige steder, og når han kom over myrer brukte han skikene som truger for å ikke synke ned i gjørma. På enden av turen ventet kona hans, og et forfriskende bad i sjøen.